Tuesday, November 30, 2010

Bengkel Cuti Sekolah : Cekap Darab Siri 2

Semalam (Kelmarin) tanggal 30 November 2010, Bengkel Cuti Sekolah : Cekap Darab Siri 2 telah diadakan di Auditorium Perpustakaan UUM. Krew Yayasan Nusrah bersama Pengajar Utama Cekap Darab iaitu Ustaz Azman Khor Abdullah telah dibantu oleh beberapa orang fasilitator sepanjang mengendalikan program tersebut.

Sambutan yang diberikan amat memberangsangkan dengan kehadiran para pelajar sekolah yang terdiri daripada pelajar-pelajar tahun 1 hingga ke tahun 6. Penyertaan kali ini memperlihatkan kesungguhan para waris mendaftarkan nama anak masing-masing walaupun di saat-saat akhir. Syabas dan tahniah diucapkan kepada semua waris yang begitu komited dan dedikasi untuk melihat anak masing menghabiskan masa cuti sekolah kali ini dengan menyertai aktiviti berfaedah seumpama ini.

Siri 2 ini masih memberi fokus kepada memperkenalkan kaedah menyelesaikan masalah pengiraan darab secara mudah seperti yang telah dilakukan pada sesi pertama yang lalu. Walaupun terdapat sebilangan peserta yang telah menghadiri bengkel ini pada sesi pertama. penyertaan kali kedua ini dilihat sebagai ulangkaji kepada pembelajaran mereka yang lepas. Hal ini secara tidak langsung membantu mereka mengingati kaedah yang telah dipelajari dengan lebih baik. Bahkan teknik ulangan merupakan salah satu kaedah meningkatkan daya ingatan. Teknik ini juga merupakan salah satu teknik yang telah dipraktikkan oleh para Hafiz dan Hafizah Al-Quran di seluruh dunia.

Ustaz Azman bersama buku Cekap Darab beliau

Peserta yang hadir

Ustaz Azman sedang tekun mengajar para peserta

Adik-adik sedang mengisi petak kosong dalam jadual sifir masing-masing

Pelajar tahun 5 bersaing menyelesaikan permasalahan yang diberikan

Untuk makluman, buku Cekap Darab juga boleh didapati dengan harga RM 10 senaskhah di pejabat Yayasan Nusrah atau boleh hubungi pihak yayasan di talian 04-9190095.

"Tolong Menolong Kebaikan Bersama Dunia Akhirat"

No comments: